Vihar igazi széllel és esővel (színikritika)

Osztrovszkij: Vihar – a székesfehérvári Vörösmarty Színház előadása; premier: 2012. március 2. Rendezte: Valló Péter

A vihar kívül és belül, tájon és emberekben egyaránt pusztít. Nincs villámhárító: az emberek rettenetes lázas igyekezettel teszik tönkre egymást és önmagukat.” – Valló Péter szavai rendezésének mozgatórugójáról, egy zárt közösség önpusztító bigottságáról. A település lakosainak megvan a véleményük a másikról, de valójában ugyanazokért a bűnökért, kihágásokért ítélik el egymást, amelyeket maguk is elkövetnek – legfeljebb abban bízhatnak, hogy sosem derülnek ki titkaik. Jelen történet legfőbb károsultjai a fiatalok, akik előtt még – közhely, de – egy minden értelemben teljes élet állna. Borisz és Katyerina szerelme már korábban született, viszont csak most vallja meg a lány sógornőjének, Varvarának vonzalmát. Katyerina nemrég ment hozzá a nála jóval idősebb Kabanovhoz. Ez eddig legfeljebb szürkeséget és monotonitást előjelző történetnek tűnhet, azonban a szerelmesek környezetében jelen van Kabanova asszony, az anyós, akiben a fensőbbségérzet és az uralkodási vágy életveszélyes kombinációja lakozik.

Lakatos Máté és Tolnai Hella szerepeltetése már önmagában hordozza ezt a mérlegserpenyőben létezést, amit szerepeik eredendően kódolnak. Mindketten a kaposvári színészképzés hallgatói, akárcsak A csárdáskirálynő Edvinje, Lábodi Ádám. Tolnai Hella Katyerinája rendkívüli egyvelege a még hihető mértékű naivitásnak és a titkolózást nem tűrő méretű vágyakozásnak. Lakatos Máté Borisza azonban indokolatlanul esetlen és enervált, ettől pedig sokszor hiteltelen. Nemcsak a színpadi partner, de a néző számára is nehéznek tűnik így a kooperáció, főleg a többi szereplő játékának tükrében.

Tamási Zoltán és Almási Éva megjelenése önmagában ünneppé avatja az előadást. Szerepeltetésük nyomán a nézők elvárásokkal ülnek be az előadásra, viszont igényeiknek megfelelő minőséget kapnak. Gyikoj (Tamási Zoltán) végtelen zárkózottsága és mogorvasága csak némi alkohol után és Almási Éva Kabanovájával szemben törhet meg. Kabanov (Quintus Konrád) makulátlan öltözékének, hajszál-pontosságig igazított frizurájának és nagypapákat idéző autóstáskájának mozaikdarabkái feszültséggel és megalázottsággal teli életutat állítanak elénk. Anyjának folyton engedelmeskedik, s inkább az alkoholba menekül, megalázottságában feleségét alázza meg. Testvére, Varvara nem hagyja magát az anyai szigor igája alá hajtani – Bakonyi Csilla játékában remek fénypont az éjszakai kisurranás önfeledt örömének pillanata, Kudrjas karjaiban tinédzserként, de „felnőtt vágyakkal” teli nőként viselkedik egyszerre.

Csizmadia Gergely Kudrjasa és a Tűzkő Sándor alakította Sapkin személye sűríti magába a kisemberek bűneit, úgymint pletykálás és élvhajhászás. A Kozáry Ferenc játékán keresztül megjelenő „önmaga képezte gépészmérnök”, Kuligin alakja a közösség életében a kirekesztett pozíciójából látható. Tervein, a villámhárító felépítésén mindenki csak nevet, Gyikoj keresetlen szavakkal oktatja ki őt arról, mi valójában a vihar: Isten büntetése. A rendezés szándékosan rájátszik a vallásos elemek kiemelésére. Závodszky Noémi Úrinője jóformán a nevetségessége révén lesz mindkét előadásrész központi eleme, ám szavai mindennél fontosabb üzenetet rejtenek. Katyerinára örök kárhozatot olvas rá, melyet szépségével „érdemelt ki”, s ez ellen már nincs mit tennie. Zsurzs Kati – jobb szavak híján – tenyérbe mászó zarándok asszonya ugyancsak a vallásos erkölcs kifigurázásának egy lehetséges pontja.

Nem sokkal Katyerina vallomása előtt Kabanova asszony a „padlóig” szégyeníti fiát, s újdonsült menyét is: az előadás kiemelt képe a meghajlás, mely a behódolást, de egyben a beletörődést is szimbolizálja. Az előadás motivikus visszatéréseinek egyik eleme e megadás-gesztus: Katyerina holttestének megtalálása után a teljes közösség előtt földig hajol Kabanova asszony, majd megtörten a padra roskad. A tragédia az első pillanattól kezdve elkerülhetetlennek mutatja magát. Borisz és Katyerina nem tudnak mit kezdeni szerelmükkel: megélni tilos, titkolni lehetetlen. E kötélhúzásban a lány végleg elveszti türelmét, s önmagát ájulásig hajszolva bevallja sokak füle hallatára bűnös vonzalmát. Nyilvánosan megszégyenítik, majd napokig sírva bujkál saját lakásában. Az egyetlen alkalom, mikor férje ellentmond anyjának, már csak halálában követheti Katyerinát. A folyamatos villámlások és zivatarok egyike alatt a lány találkozik Borisszal, aki elutazik Szibériába. A lány mosollyal könnyei között beletörődést hazudik a fiúnak és a világnak egyaránt. Nem sokkal később a töltésről a folyóba veti magát. Élettelen testének megtalálásakor a felerősödő mennydörgésben a teljes közösség szembesül a saját maga okozta tragédiával.

Az előadás jelmezeit Benedek Mari, díszleteit maga a rendező tervezte. Ez utóbbi hatása pontosan eltalált és kivédhetetlen, a színház kifogástalan technikai adottságaihoz mérten monumentális és ijesztő egyszerre. A teljes teret rozsdás fémlemezek, fekete, hullazsákokra emlékeztető fóliák uralják, amit a szereplők itt-ott színes, máskor fekete-szürke árnyalatokban létező ruhái ellenpontoznak-erősítenek. A jelmezek tekintetében némi halvány divatbaki mindenképpen észlelhető (Borisz cipője vagy Kudrjas inge), néhol a századelő divatja szerint, néhol a mai civil élet ruháiba öltöznek a színészek.

Az előadás apró, de mindenképpen kiemelésre érdemes eleme a „címszereplő” helyzete. Ugyan metaforikus formában szinte minden főbb alak viselkedésében nyomon követhető jelenléte, de a Vihar az est során rengeteg alkalommal, szemünk láttára gerjeszti „önmagát” a színpadon, a színpadra. Személyként, színészi játék (a Vihar szerepében Resetár Dániel) mentén való megjelenítése még élőbbé, még közelebbivé teszi a néző számára is a helyzet brutalitását, életeket formáló erejét. Emberi érvényessége innentől megkérdőjelezhetetlen.

Mihók Nóra Zsófia

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s