Önfeltáró önarcképek

Tárlat: Kaliczka Patrícia – Harminc nap alatt a szív körül, Viltin Galéria, Budapest

Kollázs-szerű vásznak, kékek kavalkádja fogad, ahogyan körbejárom a kis helyiséget. Fiatal lányok néznek rám, tó partján pihenő akt integet, a római mitológia istennője, Diana szemléli testét, vad oroszlán ölti ki nyelvét fenyegetően. Kaliczka Patrícia egyéni érzésvilágból táplálkozó szürreális képi világában, önmagát megidéző művei közt vagyok, vagyis a Viltin Galériában rendezett második önálló kiállításán.

Kaliczka Patrícia: Önarckép Diánaként, amint nőiségem hiányán tűnődöm, 2017–2018, olaj, vászon, 200 × 160 cm, fotó: Biró Dávid

A Bázelben élő művész figurális alkotónak tartja magát. Képein a fotóreálnál egy, néha két árnyalattal pasztózusabb aktok, testábrázolások, csendéletek részletei és tájelemek rendeződnek kompozícióba. De nem a fizikai valóságot akarja láttatni, hanem a dolgok belső áramlását vetíti képeire, egy önfeltáró folyamat érzéseit, hangulatait. Korábbi munkáival ellentétben magát állította a középpontba, munkái főszereplőjévé vált, de lemeztelenítve, kérlelhetetlen őszinteséggel, aminek köszönhetően nem csupán önarcképeket látunk, hanem személyiségportrékat. Megmaradt azonban a korábbi munkákból a réteges képépítés, a különböző nézőpontok, absztrakt és figurális elemek elkeverésének módszere, tér és idő egymásba folyatása, amely most lehetővé teszi a személyiség dinamikus ábrázolását. Az eltérő nézőpontok, a különböző rétegek egymásra csúsztatása, a befejezetlen, sokszor elmosódott képek töredékei azonban a változás folyamatáról is vallanak nekünk. Mint egy színházi előadáson, Kaliczka Patrícia úgy veszi le magáról kosztümjeit, maszkjait, és játssza el szerepeit hol Diana, hol Ingres vízöntő leányának alakjában. (A maszk többször teljesen el is marad.) Olyan sebességgel történik mindez, hogy szinte montázsba csap át a kollázs-szerűség. Kaliczka Patrícia kiállításának rejtélyes címet választott: Harminc nap alatt a szív körül. Talán azt sugallja vele, hogy a belső utazásnak nincs végállomása, csupán ciklusai.

Kaliczka Patrícia: Régi korok nosztalgiája még régebbi korok után, 2018–2019, olaj, vászon, 60 × 50 cm, fotó: Biró Dávid

Ennek a szürreális, felkavarodott világnak az önarcképek mellett vissza-visszatérő motívumai a korsó, a víz, a fürdőzés mint a nőiesség – és érzésem szerint egyúttal a termékenyég – szimbólumai. A görögös arcélű férfifej, az időtlen férfiideál, a férfiszépség jelképe. A fiatal fák, a hervadó növények talán az idő asszociatív elemei. Mindezt határozott vonalak, élénk és sötét színfoltok és halmazok ölelik körül.

A tárgyak és figurák ugyanazon tér eltérő időben lehetséges megjelenéseit egymás mellé helyezi, ahogyan korábbi műveiben is tette. Diana holdistennő, a nők patrónája és a népek védnöke elmélyülten szemléli az asztalkára helyezett „kancsós” csendéletet. A mitológiai alak szokásos attribútumai helyett egy mai tárgyegyüttessel alkot időn és téren át egységet.

Kaliczka Patrícia: Az idea álma, a szívem halála, 2019, olaj, vászon, 150 × 120 cm, fotó: Biró Dávid

Egy másik nagyméretű vásznán, Az idea álma, a szívem halála című festményen egy vízöntő lány klasszikus szépségű alakjában a francia festőóriás, Ingres Forrás (1856) című művének újraértelmezett változatát látjuk Kaliczka Patrícia stílusában megfestve. A lány ezúttal nem Ingres sziklafala előtt áll, hanem egy fehér kockán, körülötte színfoltokból kibontakozó emberfej falfestményszerű rajza, férfi szoborfej egymásba olvadva az ég kékjével és szikrázó fehér jégcsúcsokkal. A kép jobb sarkában Tiziano mesterművének, a múlt, a jelen és a jövő ismeretének birtoklását feltételező okosság hármas portréval kifejezésre juttatott allegóriájának parafrázisa látható. Kaliczka képe jobb alsó sarkában saját portréit festi meg Tiziano nyomán, ám a hármas portrét egy kék profil vonalába illeszti, és feje tetejére állítja. A bal alsó sarokban egy emberi szív hever a kocka alatt. Az ész és szív között klasszikus férfi arcél látható.

Kaliczka Patrícia: Szív és pénz fúziója, 2019–2020, olaj, vászon, 100 × 80 cm, fotó: Biró Dávid

A művész saját arcát leghívebben enyhén kubisztikus vásznán láthatjuk. A bizarr kompozíció erős nőalakja rendíthetetlen nyugalmat áraszt, holott a hátteret egy tátott szájú oroszlán feje tölti ki. A lábai előtti fehér vázában egy zöld levél árválkodik csupán, a kezében pedig bankkártyát szorongat.

A meghökkentő asszociációk a többi képen is megfigyelhetők: expresszíven kavargó kompozíciók sűrűjében önfeledten lubickoló vidra, kalap alól előbukkanó madárfej, újabb görögös szépségű férfiarc, vízinövények alkotnak harmonikus egységet a klasszikusan megfestett aktokkal, tájrészletekkel és absztrakt festékmezőkkel. Ez a szürreális világ mindeközben zavarba ejtően kitárulkozó. Úgy érezhetjük, hogy a művész legbensőbb világában járunk, ahol sokféleképpen értelmezhetjük a látottakat, csak egy tűnik biztosnak, de az nagyon: Kaliczka Patrícia otthon van.

 

Takáts Fábián

 

Kaliczka Patrícia Harminc nap alatt a szív körül című tárlata március 8-ig látható a budapesti Viltin Galériában.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s