Igazi tiltott metál (koncertbeszámoló)

Az Apey and the Pea Veszprémben (fotó: Bodnár Dávid)
Az Apey & the Pea Veszprémben (fotó: Bodnár Dávid)

Ritkán fordul elő, hogy egy magyar metálzenekarral legyen tele a sajtó. Az Apey & the Pea-nek megadatott ez a lehetőség. Nemrégiben kisebb botrány kavarodott abból, hogy Kecskeméten egy képviselő miatt majdnem az egész koncertjüket betiltották, végül azonban csak a pólók árusításától tiltották el őket, a koncert lemehetett. A zenekar rendkívül szimpatikus módon kezelte a helyzetet, nem szították a feszültséget, nem szólogattak be a színpadról, hanem levezényelték a koncertet, mintha mi sem történt volna. Sőt, arra kérték a közönséget, hogy „mindenki hagyja kint, ami az elmúlt napokban történt.” Az ok, amiért a koncert majdnem elmaradt, az volt, hogy keresztényellenességgel vádolták meg a zenekart, melynek lemezborítóin és bandapólóin lángoló templom, öngyilkos pap, háromfejű kutya, pentagram és egyéb szörnyűségek találhatók. De vajon tényleg sátánista zenekarról van szó? Saját bevallásuk szerint nem, pusztán a műfajhoz kötődő gagekről, ironikus poénokról, szubkulturális elemek átvételéről. Persze kívülállóként nem mindig könnyű eldönteni, hogy hol kezdődik az irónia. Ebben az esetben azonban nyugodtan hihetünk Apey-éknek, akik kicsit másképp használják a szimbólumokat, mint mondjuk a norvég black metálosok, akik a kilencvenes években tényleg komolyan vették a sátánimádat és a keresztényellenesség különböző válfajait. A banda szimbólumhasználata inkább a Black Sabbath vagy a Venom albumaival állíthatók párhuzamba, az ő számukra ugyanis a sötét témák elsősorban fekete romantikát, izgalmas lehetőséget jelentenek, de egy csipetnyi humor azért náluk is társul a horrorisztikus elemekhez (nem is beszélve arról, hogy a Venom egészen hasonlóan használta föl a pentagramot).

A balhé mindenesetre erős ingyenreklámot csinált a zenekarnak, akik az utóbbi időben különösen aktívak, jelenleg a legújabb albumukkal turnéznak, az utóbbi időben pedig egyre gyakrabban lépnek fel Magyarországon kívül is (áprilisban újabb külföldi turnét terveznek). Nem lenne tehát igazságos, ha pusztán csak a sátánista műbalhé miatt beszélnénk róluk, és nem ismernénk el azt a zenei teljesítményt, és kőkemény munkát, amit az Apey & the Pea maga mögött tudhat. És persze szót kell ejteni arról is, hogy az új albumból tíz nap alatt háromszáz példány fogyott el, a kritika egyöntetűen pozitívan fogadta, az A38 hajón megrendezett lemezbemutató koncert pedig már elővételben teltházas lett, ami – főleg metálzenekar esetében – különösen szép teljesítmény. Épp ezért tűnt szükségesnek megtekinteni a banda legutóbbi koncertjét, hogy végre ki lehessen deríteni, hogy kik ezek a sátánok, és miféle ördögimádó szeánszokat rendeznek szerte az országban.

A zenekar jelenleg a The Southern Oracle és Stubborn együttesekkel tart közös turnét (Rats Tour), ennek legújabb állomása volt a tegnapi koncert, melyet a veszprémi Expresszóban rendeztek meg. A nyitó fellépés a The Southern Oracle-é volt, akiknek alig több, mint félórányi idő jutott a színpadon. Az együttes leginkább a deathcore világában otthonos, ami a death metal és a metalcore műfajok ötvözetéből alakult ki – a bandakorábbi munkásságáról és a deathcore műfaji sajátosságairól korábban már jelent meg cikk az Apokrif Online-on. Érdekesség, hogy az együttes a Slaughter At The Engagement Party néven indult, de pár év múlva váltottak mostani, kicsivel konszolidáltabb nevükre. Fontos megemlíteni azt is, hogy az együttes szeptemberben segélykoncertet szervezett dobosuk, Zándoki András megsegítésére, aki jelenleg egy daganatos betegségből épül fel. A koncert teljes bevételét végül őt ellátó kórházak számára ajánlották fel. Az eseményen többek között a Fish! és a Stubborn is fellépett, Apey (Áron András) pedig szólóban játszott. A veszprémi koncerten, bár kevés idő jutott nekik, igyekeztek maximálisan kihasználni azt. Nagyon feszült, intenzív koncertet adtak. A frontember, Kókai Barnabás egy pillanatra sem pihent, igazán erőteljes színpadi jelenlétet produkált. De nemcsak a színpadon tette oda magát: szokásához híven többször is leugrott a közönség közé, körbe-körbe rohangált a küzdőtéren. Mégis maradt némi hiányérzet a koncertjük után, mert a közönség még nem gyűlt össze teljes létszámmal, és nem hangolódott rá igazán a zúzdára. Kókai Barnabás folyamatosan biztatta a közönséget, és búcsúzáskor mintha kicsit csalódott is lett volna. Valószínűleg nem az ő hibájuk volt, hogy még nem pörgött teljes fordulatszámon a közönség, ők mindent megtettek, és így is egy kompakt, intenzív és kemény koncertet hoztak tető alá. Csak az időpont volt korai, és valljuk be, hogy az első zenekarnak sosem könnyű a helyzete.

A következő zenekar, a Stubborn hasonlóan rövid és energikus koncertet adott. A Stubborn némiképp szerencsésebb helyzetből indult, az ő fellépésükre már több ember gyűlt a színpadhoz. A zenekar alapvetően a hardcore műfaj képviselője (az alternative és chaotic hardcore alműfajokban mozognak). Sőt, még igyekeztek emelni is a téten: itt már nemcsak a frontember (Halák Árpád) ugrott le a közönség közé, hanem a basszusgitáros (Kaldenekker Ferenc) is, aki hangszerével együtt szaladgált a küzdőtéren. Kaldenekker kétségtelenül ellopta a showt, kiszámíthatatlan volt, hogy épp hol bukkan fel: egyszer valaki más nyakába akasztotta a basszusgitárt, máskor két lány előtt térdre borulva játszott. Halák Árpád is nagyon intenzív színpadi jelenlétet teremtett. Persze az ugrálás, headbangelés, a fizikai teljesítőképesség egyéb feszegetése már szinte kötelező elem egy ilyen energikus műfajnál, mint a hardcore. Az egészben mégis volt valami izgalmas kiszámíthatatlanság, ami élővé teszi a színpadi élményt.

Az este azonban vitathatatlanul az Apey & the Pea fellépéséről szólt, ezúttal ők voltak a legfőbb húzónév. A közönség is ekkor nyomult előre a legnagyobb létszámmal, a küzdőtér zsúfolásig telt. A banda szeptemberben jelentette meg legújabb nagylemezét, melynek a Hex (latinul átok) címet adták. A koncert törzsanyagát is az új album dalai adták, így került sorra többek közt a Slaves, a Death, a Methusalem és a Black November. Az új dalokon kívül előkerült néhány régebbi szám is, a koncert fénypontját számomra a Hellish albumról származó Pothead előadása jelentette. A dal refrénje megragad az ember fülében: „All I wanna be is a Pothead, smoking on my deathbed, I think that I might like it.” A deathcore és hardcore gyors ütemeihez képest Apey és társai egy sokkal súlyosabb, lassabb, nehezebb zenei világot teremtettek. A trió elsősorban a doom metal és a stoner metal, illetve sludge metal műfajokban alkot. A klasszikus bandák közül elsősorban a Black Sabbath és a Pantera tett rájuk fontos hatást. A Black Sabbath örökségéből elsősorban a korai, Ozzy Osbourne által fémjelezett időszakhoz állnak közel, dalaikba hasonlóan épülnek be a komorabb, sötétebb témák, a virtuóz gitárjáték, és a hangsúlyos basszusfutamok. A Pantera hatása azért fontos, mert a banda tagjai korábban egy Pantera-tribute zenekarban játszottak. Noha zeneileg azóta más irányba fordultak, néhány dalukban azért mintha ma is érezhető lenne valami a Pantera keményebb, groove-os riffjeiből. A Slaves zúzósabb részei mellett engem a rövid szóló is Dimebag gitárjátékára emlékeztetett. Az Apey & the Pea nem harapta le egy denevér fejét, nem öntötte le vérrel a közönséget, de még csak egy árva templomot sem gyújtottak fel – ehelyett azzal foglalkoztak, ami a legfontosabb: a zenével.

Mindhárom zenekar erős koncertet adott, a közönségnek nem lehet oka panaszra. És hogy mit adott a koncert nekem, a koncertekre ritkán járó kocametálosnak? Elsősorban a felismerést, hogy bizony most is léteznek olyan underground magyar metálegyüttesek, akikre érdemes odafigyelni. És egy igazi, betiltott pólót, amit személyesen Apey-től vásárolhattam meg.

B. Kiss Mátyás

2017. 10. 28.

Kép forrása

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s