Találkozások, kapcsolódások (beszámoló)

Színház és irodalom fonódott egybe ismételten 2013. április 18-án: ezúttal a Küklopsz Műhely Előadás négy kortárs szerzőtől című estjén kerültek újracsomagolásra fiatal magyar szerzők művei. A moderátori feladatokat Torma Mária látta el.

Rövid felkonferálás után az Attentionban megtartott rendezvény Simon Márton Háromnegyed négy című versével indított, Horváth Milán prezentálásában. A későbbiekhez képest igencsak visszafogottra sikeredett az értelmezése, meglehetősen egyszerű, könnyen felépíthető gesztusokkal dolgozva jelenítette meg a művet. Nem így Vesztl Fanni és Horkai Tamás párosa, akik Sós Dóra Hangyafocijával már jóval hatásosabban léptek fel – hozzá kell tenni, a színre vitt novella szerkesztésmódja, illetve a benne felsejlő fanyar humor (ami többek között az álmában is ria-riát motyogó családfő és a mosópor árát a piásüvegek visszaváltásából fedező felesége közötti konfliktusokból ered) egyaránt kedvezett az előadhatóságnak; ez viszont a társaság részéről a művek megfontolt kiválasztásának tudható be. Az első blokkot Erős Zoltán zárta Nyerges Gábor Ádám Amit mondani nem szabad című “lovag-i költemény”-ével, mesterien átadva izomagyú, verselni képtelen, de azért igen meghatóan próbálkozó hőse harcát a nyelvvel.

A 2004-ben alakult Küklopsz Műhely és a most három szerzőjét delegáló Apokrif folyóirat kapcsolata nem új keletű, és Milán is jó ideje foglalkozik Simon Márton írásaival, derült ki az első blokkot követő rövidke beszélgetésből – ettől függetlenül persze, sosem egyszerű közönség elé vinni a műveket, legyen szó akár versről, akár prózáról. Azonban nincs megállás, továbbra is egymást érik a fellépések és a próbák, ezzel kapcsolatban jegyezte meg Horkai Tamás, hogy „nem mindig nekem vannak, de nekem mindig vannak álmatlan éjszakáim”.

Fehér Renátó-Horkai Tamás Forradalokja után a jelenlévő társulat újabb tagja mutatkozott be, Ölbei Cecíliától hallhattuk Sós Dóra Tulipán című monológját. Az előadónő végig jól bánt a műben egyszerre jelenlévő rezignáltság, panaszkodás és hisztérikusság váltakoztatásával – mindez a novellában egy drog fűtötte házibuli kellős közepén. Simon Mártontól a Tagadás gyakorlása, majd a Szeretnék lenni, de nem következett, szintén Horváth Milán előadásában. A magányosságból és egyedüllétből származó, csendre, elhallgatásra épülő poétika úgy tűnt, nehéz feladat elé állítja a színészt, és összességében inkább érdekesnek, mintsem sikeresnek mondható kivitelezés volt hallható.

Zárásképp két Nyerges-mű követte egymást. Itt Erős Zoltán nemcsak hogy profi módon közvetítette a Vacsorázunk elégikusságát, de fellépésében – csakúgy, mint Horkai a Tökéletes körökkel – képes volt saját értelmezését is markáns módon felszínre hozni, kiemelve a művekben felsejlő, azokat nagyban szervező (ön)ironikusságot.

Az előadásokat a szerzők a körülbelül 20-25 fős közönség soraiban ülve tekintették meg, így a moderátor meg is ragadta a lehetőséget, hogy kicsit őket is bevonja a beszélgetésekbe. Ám inkább az egyéni pályák alakulása került előtérbe, főként a közönség szórakoztatását megcélozva; most már legalább tudjuk, hogy Nyerges „mindig kettő kötet között van”, illetve Sós Dóra általában azokkal a műnemekkel foglalkozik legszívesebben, amelyek „többet fizetnek”.

Nagy felelősség hárult a társulat egyes tagjaira ezen az estén. A korábban megszokott Apokrif-versperformanszokkal ellentétben, most elmaradt a zene támogatása, és így a sikerültség gyakorlatilag az egyéni előadásmódon állt vagy bukott ebben a másfél órában; ahogyan az el is hangzott, nem volt egyszerű a felkészülés, ám ahogyan azt látni is lehetett, a csapat kiválóra vizsgázott mind a művek kiválasztásával, mind azoknak bemutatásával – remélhetőleg nem utoljára találkozott egymással e két világ.

 Nyéki Gábor

Küklopsz Műhely: Előadás négy kortárs szerzőtől, Attention, 2013. április 18., 20:00

 

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s